💟کلبــــــه دوسـتـــــی💟

بہ سلامتیہ اونایے ڪہ عشق براشون دلگرمیہ نہ سرگرمے . . .

مراسم عزاداری روستایی سیاه خونیک

  • ۱۷:۰۱




  • ۱۵۷

جملات زیبا درمورد محرم

  • ۲۱:۳۵


قیامت بی حسین غوغا ندارد”شفاعت بی حسین معنا ندارد”حسینی باش که در محشر نگویند”چرا پرونده ات امضاء ندارد

————————————

عالم همه قطره و دریاست حسین ، خوبان همه بنده و مولاست حسین ، ترسم که شفاعت کند از قاتل خویش ، از بس که کَرَم دارد و آقاست حسین

———————————–

عالم همه محو گل رخسار حسین است ، ذرات جهان درعجب از کار حسین است . دانی که چرا خانه ی حق گشته سیه پوش ، یعنی که خدای تو عزادار حسین است

———————————

آبروی حسین به کهکشان می ارزد ، یک موی حسین بر دو جهان می ارزد ، گفتم که بگو بهشت را قیمت چیست ، گفتا که حسین بیش از آن می ارزد

————————————

ماه خون ماه اشک ماه ماتم شد ، بر دل فاطمه داغ عالم شد . فرا رسیدن ماه محرم را به عزادارن راستینش تسلیت عرض میکنم

—————- ——————

ای وجودت عشق را معنای حسین عالمی یک قطره تو دریا حسین فرا رسیدن ماه محرم را به تمامی مسلمانان جهان تسلیت می گم

———————————

پرسیدم:ازحلال ماه، چراقامتت خم است؟ آهی کشیدوگفت:که ماه محرم است..گفتم: که چیست محرم؟باناله گفت:ماه عزای اشرف اولادآدم است

————————————

السلام علیکم یااباصالح المهدى (عج)السلام علیک یاامین الله فى ارض وحجته على عباده(یاصاحب الزمان آجرک الله)ماه محرم بر شما وعاشقان حسین تسلیت عرض مینمایم)

————————————

اردوی محرم به دلم خیمه به پا کرد

دل را حرم و بارگه خون خدا کرد

————————————

محرم آمد و ماه عزا شد

مه جانبازی خون خدا شد

جوانمردان عالم را بگویید

دوباره شور عاشوار به پا شد

————————————

حسین میا به کوفه ، کوفه وفا ندارد …

ای به دل بسته ، قدری آهسته

کن مدارا با ، زینب خسته …

یا حسین مظلوم …

————————————

یه جائیه تو دنیا همه براش می میرن

تموم حاجتا رو همه از می گیرن

بین دو نهر آبه ، یه سرزمین خشکه

شمیم باغ و لاله اش خوشبو ز عط مُشکه

شبای جمعه زهرا زائر این زمینه

سینه زن حسینه ، یل ام البنینه …

————————————

دوست دارم هر چی دارم بدم به راه تو حسین

تا که سینه خیز بیام میون بین الحرمین

————————————

السلام ای وادی کرببلا

السلام ای سرزمین پر بلا

السلام ای جلوه گاه ذوالمنن

السلام ای کشته های بی کفن

————————————

کاش بودیم آن زمان کاری کنیم

از تو و طفلان تو یاری کنیم

کاش ما هم کربلایی می شدیم

در رکاب تو فدایی می شدیم

السلام علیک یا ابا عبدالله …

————————————

کربلا لبریز عطر یاس شد. . . .نوبت جانبازی عباس شد

————————————

دیباچه ی عشق و عاشقی باز شود

دلها همه آماده ی پرواز شود

با بوی محرم الحرام تو حسین

ایام عزا و غصه آغاز شود

————————————

نازم آن آموزگاری را که در یک نصف روز

دانش‌آموزان عالم را همه دانا کند

ابتدا قانون آزادی نویسد بر زمین

بعد از آن با خون هفتاد و دو تن امضا کند

————————————

دل را اگر از حسین بگیرم چه کنم

بی عشق حسین اگر بمیرم چه کنم

فردا که کسی را به کسی کاری نیست

دامان حسین اگر نگیرم چه کنم

—– ——————

گویند که در روز قیامت علمدار شفاعت زهراست . . . علم فاطمه دست قلم عباس است.

————————————

پرسیدم از هلال چرا قامتت خم است ؟

آهی کشید و گفت ماه محرم است…

————————————

باز محرم رسید، ماه عزای حسین

سینه‌ی ما می‌شود، کرب و بلای حسین

کاش که ترکم شود غفلت و جرم و گناه

تا که بگیرم صفا، من ز صفای حسین

————————————

فرشته‌ها از امشب صبوی غم می‌نوشن

دوباره اهل جنت پیرهن سیاه می‌پوشن

————————————

با آب طلا نام حسین قاب کنید

با نام حسین یادی از آب کنید

خواهید مه سربلند و جاوید شوید

تا آخر عمر تکیه بر ارباب کنید

فرا رسیدن ماه محرم تسلیت باد

————————————

باز محرم شدو دلها شکست از غم زینب دل زهرا شکست

باز محرم شد و لب تشنه شد از عطش خاک کمرها شکست

آب در این تشنگی از خود گذشت دجله به خون شد دل صحرا شکست

قاسم ولیلا همه در خون شدند این چه غمی بود که دنیا شکست

محرم ماه غم نیست ماه عشق است محرم مَحرم درد حسین است

————————————

هر دم به گوش می رسد آوای زنگ قافله ، این قافله تا کربلا دیگر ندارد فاصله .

حلول ماه محرم ، ماه پژمرده شدن گلستان فاطمه تسلیت باد . التماس دعا

—————– ——————

نام من سرباز کوی عترت است ، دوره آموزشی ام هیئت است . پــادگــانم چــادری شــد وصــله دار ، سر درش عکس علی با ذوالفقار . ارتش حیــدر محــل خدمتم ، بهر جانبازی پی هر فرصتم . نقش سردوشی من یا فاطمه است ، قمقمه ام پر ز آب علقمه است . رنــگ پیراهــن نه رنــگ خاکــی است ، زینب آن را دوخته پس مشکی است . اسـم رمز حمله ام یاس علــی ، افسر مافوقم عباس علی (ع)

  • ۱۳۷

آداب صحیح عزاداری ازدید علما

  • ۲۰:۴۵

دوستی نشانه دارد. دوست در شادی دوستش شاد است و در اندوهش اندوهگین است. در روایتی از حضرت امیر مؤمنان علی(ع) آمده است:"خداوند متعال ما را از میان بندگان خویش برگزید و برای ما پیروانی انتخاب نمود که همواره در شادی و غم ما شریک‌اند و با مال و جانشان به یاری ما می‌شتابند، آنان از مایند و به‌سوی ما خواهند آمد."


اشکی که در مجالس عزای ابی‌عبدالله ریخته می‌شود نماد خالص‌ترین ابراز عشق به سالار شهیدان می‌باشد ، همان‌که پیامبر فرمود: «حسین از من است و من از حسینم» 

پیام این اشک این است که حسین جان آن‌قدر ترا دوست دارم که هیچ‌چیز جز این قطره زلال اشک نمی‌تواند آن را به تصویر بکشد، قلم نمی‌تواند، بیان نمی‌تواند! هنر نمی‌تواند! فقط اشک می‌تواند. این اشک پیوند هدفی هم دارد.


- شیعیان باید در ایام محرّم و صفر خود را عزادار نشان بدهند.

- در روضه امام حسین علیه‌السلام باید با وضو واردشده و تمیزترین لباس‌های خود را بپوشیم.

- تأکید بزرگان بر خواندن زیارت عاشورا در دهه اول محرم .

- بجاى داد و فریاد زدن در مجالس امام حسین علیه‌السلام، بیاییم به مفاهیم رفیع عاشورا گوش دهیم و عمل کنیم.

- بلند کردن صدا در عزاداری‌ها حرام است و هیچ فرقی بین مسائل مذهبی و امور دنیوی در این موارد نیست.

- در عزاداری‌ها نباید به ظواهر و عناوین هیئات و وعاظ و مساجد اعتناء نمود بلکه اصل، روح و خلوص حاکم بر آن مجلس است.

- نوحه‌هایی که خوانده می‌شود، نوحه‌هایی باشد که هدف حضرت را بیان کند، مکتب حضرت را بخواهد بیان کند، زیرورو کند انسان را، حال و هوای انسان را عوض بکند.

- ذاکرین اهل‌بیت باید سخنان،رفتار و ظرایف افعال امام حسین را بیان کنند نه اینکه تنها اکتفا کنند به بیان مصائب امام و حضرت زینب بپردازند.

- بهتراست اهل علم عین مصیبت‌های وارده را از کتب مقاتل نقل کنند. در تبلیغ خودشان عین مقاتل را نقل کنند آنچه را که شنیده‌شده نقل نکنند. خیلی از مطالبی که مداحان و وعاظ، که در روضه‌ها، بدون اینکه به تاریخ مراجعه کنند، نقل می‌کنند و می‌خوانند یک عده جوان هم می‌پذیرند و طبعاً مسائل نادرست را می‌گویند که حرام است. اگر کاری را که انجام‌نشده بگوییم حرام است! دروغ! دروغ است! فرقی نمی‌کند.

- لعن برخی از دشمنان اهل‌بیت در مکان‌های عمومی یا خصوصی حرام است.


رهبر معظم انقلاب، درباره برخی از اعمال در جریان عزاداری‌های محرم، فرمودند: 

برخی اعمال زیر، به دلیل اینکه ممکن است موجب وهن در دین، سوءاستفاده دشمنان، اذیت مردم، و مسائلی از این قبیل می‌شود، اشکال دارد و بهتر است انجام نشود:

هروله کردن، آسیب رساندن به بدن، برهنه شدن، استفاده از الفاظ و فحاشی و غنا در سینه‌زنی، در منبری خلاف وحدت شیعه و تسنن صحبت کنند، گل مالی کردن بیش‌ازحد، شنیدن صدای گریه و ناله و ضجه و عزاداری خانم‌ها توسط مردان نامحرم، انجام اعمال سخیف، سبک و مبتذل، اختلاط محرم و نامحرم به بهانه دسته‌های عزاداری، ترک واجب صورت بگیرد و... . 


هنگامی‌که مجلس عزاداری، موجب انسان‌سازی گشت؛ تغییر درونی انسان به عرصه‌ی جامعه نیز کشیده می‌شود و آدمی می‌کوشد تا آرمان‌های اهل‌بیت (علیه‌السلام) را در جامعه حکم‌فرما کند. به‌بیان‌دیگر عزاداری بر اهل‌بیت علیه‌السلام؛ درواقع با یک واسطه‌ زمینه را برای حفظ آرمان‌های آنان و پیاده کردن آن‌ها فراهم می‌سازد. به همین دلیل می‌توان گفت یکی از حکمت‌های عزاداری، ساختن جامعه بر اساس الگوی ارائه‌شده از سوی اسلام است.


امام صادق -علیه‌السلام- فرمودند: 

در روز شهادت حسین -علیه‌السلام- بزرگ‌ترین مصیبت تاریخ روی داد و رفتن او به‌منزلۀ رفتن جمع اصحاب کسا است که گرامی‌ترین خلق خدا درروی زمین بودند.

  • ۱۴۱

ابعاد بیان اهداف قیام بزرگ عاشورا،از زبان امام حسین(ع)

  • ۱۹:۱۸

روزها همچنان از پی هم می‌گذرند و دوباره محرم با آن حال و هوای سحرانگیزش از راه می‌رسد. دوباره عطر خوش حسینی به مشام می‌رسد و نوای «یاحسین»گوش جان را نوازش می‌دهد.

عاشورا نه یک حادثه که یک فرهنگ است، فرهنگى برخاسته از متن اسلام ناب که نقش حیاتى را در استحکام ریشه‌ها، رویش شاخه‌ها و رشد بار و برهاى آن ایفا کرده است. درباره رویداد عاشورا بسیار گفته و نوشته‏اند. اما شنیدن دلایل این قیام بزرگ، از زبان خود امام، شیرینی و حلاوت و بصیرت فراوانی، به دل‌وجان می‌بخشد.

1ـ  امام حسین(ع) در مکه ضمن یادآوری وظیفه سنگین و تکلیف خطیر علما و بزرگان شهرها درباره پاسداری از کیان دین و اعتقادات مسلمانان و پیامدهای سکوت در برابر جنایات امویان، از خاموشی آنان در برابر سیاست‎های دین‌ستیزانه حاکمان اُموی انتقاد کرده و هرگونه همراهی و سازش با آنان را گناه نابخشودنی دانستند‎.


2- ضمن وصیت‌نامه‌ای که هنگام خروج از مدینه و در زمان وداع با برادرش محمّد بن‌حنفیّه برای وی نوشت، هدف از حرکت خویش را چنین بازگو کرد:

من نه از روی سرمستی و گستاخی و نه برای فساد و ستمگری حرکت کردم‎، بلکه تنها برای طلب اصلاح در امّت جدم حرکت کردم. می‎خواهم امربه‌معروف و نهی از منکر کنم و به سیره جدم و پدرم علی بن ابی‌طالب عمل کنم‎.


3- حضرت در نامه‎ای که در زمان اقامت خویش در مکه در پاسخ دعوت به نامه‎های اشراف و بزرگان کوفه مبنی برآمدن به کوفه، نوشتند، فلسفه قیام خود را چنین بیان فرمودند: 

به جانم سوگند، پیشوا کسی است که به کتاب خدا عمل کند، عدل و داد را محقق سازد، معتقد به حقّ باشد، خود را به آنچه درراه خدا هست پایدار بدارد‎.


4- حسین بن علی در نامه‎ای که ضمن آن از بزرگان بصره دعوت به همیاری و همراهی با وی کرده است، علّت و هدف از نهضت خویش را چنین بیان می‎کند:

من شمارا به کتاب خدا و سنّت پیامبرش می‎خوانم‎. همانا سنّت پیامبر(ص) از بین رفته است و بدعت زنده شده است‎.

و در جواب عبدالله بن مطیع می‏فرماید‎:

کوفیان به من نامه نوشته و از من خواسته‎اند به نزدشان بروم‎، چون امیدوارند (که با رهبری من) نشانه‌‎های حقّ زنده و بد‎عت‎ها نابود شود‎.

و نیز در نامه‎ای که به شیعیان بصره نوشتند، فرمودند:

من شمارا به زنده کردن نشانه‌های حقّ و نابود کردن بدعت‎ها می‎خوانم.


5- ابا‎عبدالله در خطبه‌ای که پس از برخورد با حرّ بن‌یزید رِیاحی در منزل «بَیْضَه» ایراد فرمودند، انگیزه قیام خود را با استناد به فرمایش پیامبر ـ ص ـ، چنین بیان کردند‎:

ای مردم! رسول خدا(ص) فرمودند: کسی که فرمانروای ستمگری را ببیند که حرام خدا را حلال کرده و پیمان الهی را شکسته و با سنّت رسول خدا ـ ص ـ مخالفت ورزیده در میان بندگان خدا با گناه و تجاوزگری رفتار می‎کند، ولی در برابر او با کردار و گفتار خود برنخیزد، بر خدا است که او را در جایگاه (عذاب‌آور) آن ستمگر قرار دهد. ‎هان ای مردم‎! بدانید که این‎ها تن به فرمان‌بری از شیطان داده‎ و اطاعت از فرمان الهی را رها کرده‎ و فساد را نمایان ساخته و حدود خدا را تعطیل نموده‎اند، درآمدهای عمومی (بیت‌المال) مسلمانان را به خود اختصاص داده‎اند و حرام خدا را حلال و حلا‎لش را حرام کرده‎اند ‎و من شایسته‎ترین فرد برای تغییر دادن (سرنوشت و امور مسلمانان) هستم.


6- ایشان در منزل «ذوحُسَم» در توجیه حرکت خویش چنین فرمودند:

آیا نمی‎بینید که به حقّ عمل نمی‎شود و از باطل بازداشته نمی‎شود؟ (در چنین شرایطی) باید مؤمن، به حقّ خواهان دیدار خدا باشد‎. من چنین مرگی را جز شهادت و زندگی با ظالمان را جز ننگ و خواری نمی‎بینم‎.


امام(ع) درباره ذلت ناپذیری خود به‌عنوان هدف دیگر از قیام خویش، بیانات دیگری نیز دارد، ازجمله در مقابل پیشنهاد عبیدالله که حضرت را بین کشته شدن و بین بیعت کردن با یزید مخیّر کرده بود، می‎فرماید:

«... هیهاتَ مِنَّا الذِلّه یأبی اللهُ ذلکَ لَنَا وَ رَسُولُهُ وَ المؤمنُونَ ...»

از ما دور باد که پستی را پیشه خود کنیم، (چراکه) خدا و رسول او از آن ابا دارند.


و نیز در جای دیگر فرمود: به خدا سوگند، من دستم را (به نشانه بیعت) همانند شخص خوار به آنان (پیروان یزید)  نمی‎دهم و همانند فرار بردگان، فرار نمی‎کنم.  

و باز فرمود: مرگ در عزت، بهتر از زندگی در ذلّت است.


همگان پس از شناخت ابعاد آن موظف‏ اند خود و جامعه خود را با آن مقایسه و از آن درس و عبرت بیاموزند.


اعمال شب اول ماه محرم

زیارت عاشورا





دریافت

  • ۱۳۹

پیشگیری از لجبازشدن کودکان

  • ۱۲:۲۲

به هیچ صراطی مستقیم نیست. با غریبه ها خوب کنار می آید اما با من که مادرش هستم سر لج دارد. یک حرف را باید صد بار به او بزنم. واقعاً از رفتارهایش خسته شدم و...

حتماً دقت کرده اید اگر کمربند ایمنی اتومبیل سالم باشد وقتی آن را محکم بکشید قفل می شود اما اگر با نرمی به سمت خودتان بکشید به راحتی باز می شود. حکایت کج خلقی ها و لجبازیهای کودکان هم همین است.لجبازی یک عکس العمل طبیعی کودکانه در مقابل رفتارهای نادرست والدین است. تنها با دانستن چند نکته کوتاه و البته کمی صبر و حوصله می توان لجبازی ها و منفی کاریهای کودک را به شدت کاهش داد.


1-کودک از دو سالگی خودش را به رسمیت می شناسد و دوست دارد مستقل باشد. اگر به اندازه کافی به استقلال کودک احترام بگذارید خواهید دید که چگونه داوطلبانه با شما همکاری خواهد کرد. پس خودم خودم کردن هایش را جدی بگیرید. به او حق انتخاب بدهید, با او مشورت کنید, نظرش را بپرسید و اجازه بدهید خودش کارهایش را بکند و...



2-باید رفتار صحیح را به کودک آموزش داد تا با اختیار خودش آن را انجام دهد نه اینکه او را مجبور به انجام دادن آن کنیم.شاید بتوانیم کودک را با فشار و تنبیه یا محروم کردن از دلخوشی هایش وادار به مسواک زدن بکنیم اما این کار او را لجباز و سرکش خواهد کرد. شک نکنید که جنگ قدرت برای سرعقل آوردن کودک لجباز بازی دو سر باخت است.تنها اتفاقی که می افتد آسیب جدی به عواطف دو طرف و در نتیجه کمرنگ شدن محبت و احترام متقابل است. پس بهتر است به جای استفاده از امر و نهی پیاپی, تهدید, تنبیه و... با شیوه های غیر مستقیم و خلاقانه رفتار صحیح را به او بیاموزیم. به طور مثال از قصه گویی استفاده کنیم یا در هنگام بازی مطلب را به او آموزش دهیم.



3-در استفاده از امر و نهی بخیل باشید. به جای اینکه بارها او را از نزدیک شدن به ظرف گرانقیمت بلوری منع کنید آن را در جایی دور از دسترس کودک قرار دهید.حتی می توانید بجای اینکه به او اصرار کنید تکالیفش را انجام دهد کمی صبر کنید تا توبیخ معلمش را تجربه کند. 



4-رفتار کودک تا حد زیادی به نوع رابطه شما با او بستگی دارد.کمی درباره مهارت همدلی با فرزندان مطالعه نمایید. این مهارت کمک بزرگی به شما می کند که رابطه بهتری با فرزند خود داشته باشید و لجبازی های او را به حداقل برسانید.



5-تصور کنید مشغول تماشای سریال مورد علاقه تان هستید. درست در لحظه حساس فیلم کسی شما را مجبور کند که تلویزیون را خاموش کنید. چه احساسی نسبت به آن شخص پیدا می کنید؟ کودک گاهی آنچنان سرگرم بازی است که دوست ندارد کسی مزاحم او بشود. پس با کمی نرمش اجازه بدهید از این مرحله عبور کند. 



6-گاهی واقعاً حق با کودک است مثلاً گرسنه نیست و ما اصرار داریم که غذا بخورد یا به شدت خسته است و نمی تواند کاری را که از او خواسته ایم انجام دهد. پس قبل از اینکه از او بخواهید کاری را انجام دهد کمی به حال و هوای او توجه کنید و در صورت امکان منصرف شوید.



7-گاهی لجبازی و بداخلاقی کودک برای جلب توجه است. در این صورت نه عصبانی شوید و نه به او توجه کنید و در عوض وقتی لجبازی نمی کند بیشتر به او توجه کنید.


شاد باشید 

  • ۱۵۲
Designed By Erfan Powered by Bayan